RODO Prawa pacjenta

KLAUZULA INFORMACYJNA DLA PACJENTÓW

Spełniając w stosunku do Państwa obowiązek informacyjny o którym mowa w art. 13 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) (zwane dalej: RODO),  informujemy, iż:

 

Administratorem Państwa danych osobowych jest Specjalistyczny Zakład Opieki Medycznej Familia Medica Sp. zo.o. ul. Kościuszki 15,
63-400 Ostrów Wielkopolski, NIP: 6222839278, tel. 62 738 12 94

 

Administrator ustanowił Inspektora Ochrony Danych Osobowych w osobie: Adwokata Jagody Jackowiak-Marchewka prowadzącej Kancelarię Adwokacką w Ostrowie Wlkp. z którym możecie się Państwo kontaktować w sprawach związanych z ochroną danych osobowych na wskazany Punkt kontaktowy: e-mail: iod@familiamedica.pl

Państwa dane osobowe przetwarzane będą na podstawie i w celu:

art. 6 ust. 1 lit. a) RODO w przypadku odrębnie udzielonej przez Państwa zgody, będą przetwarzane w celach wskazanych w odrębnym dokumencie, w szczególności prowadzenia korespondencji e-mail, kontaktowania się z Państwem w celu umówienia, potwierdzenia wizyty, wykonania usługi medycznej etc.;

art. 6 ust. 1 lit. b) RODO w celu realizacji świadczenia usług medycznych, wykonania umowy, leczenia pacjenta, w celu ochrony stanu zdrowia, podjęcia działań na Państwa żądanie przed wykonaniem usługi, wystawienia faktury VAT i dokonania rozliczeń finansowych, wystawienia dokumentów księgowych i ich odpowiedniego rozliczenia;

art. 6 ust. 1 lit. c) RODO – w związku z wypełnieniem obowiązku prawnego ciążącego na administratorze w zakresie prowadzenia działalności leczniczej – ochrony stanu zdrowia, wypełnienia obowiązków prawnych wynikających z m.in. Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, Ustawy z dnia
5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej,
w szczególności prowadzenia dokumentacji medycznej (w drodze papierowej i elektronicznej), wystawiania i przechowywania
dokumentów rozliczeniowych oraz faktur za świadczone bądź zlecane przez Administratora usługi oraz realizowanie innych
obowiązków prawnych przed urzędami, organami, instytucjami, placówkami Państwa;

art. 6 ust. 1 lit. d)  RODO – w zakresie w jakim okaże się to niezbędne do ochrony żywotnych interesów pacjenta;

art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora,
w szczególności w celu zarządzania udzielaniem usług medycznych,  do dochodzenia oraz obrony przed ewentualnymi roszczeniami;

art. 9 ust. 2 lit. c) i h) RODO – przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej, w zakresie w jakim przetwarzane
dane obejmują szczególną kategorię danych osobowych.

Odbiorcy danych: Administrator danych osobowych jest uprawniony do przekazywania Państwa danych osobowych innym podmiotom w celu
i w zakresie koniecznym do prawidłowego i należytego wykonania usługi medycznej oraz wypełnienia obowiązku prawnego, który spoczywa na Administratorze. W związku z tym Państwa dane osobowe będą przekazywane w szczególności następującym kategoriom podmiotów:
Narodowemu Funduszu Zdrowia, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, laboratoriom analitycznym, lekarzom określonej specjalizacji
współpracującymi z Administratorem i innym podmiotom medycznym, diagnostycznym w zakresie, w którym okaże się to niezbędne w procesie leczenia, a także wspomagającym podejmowanie działań Administratora przy prowadzonej przez niego działalności: biurom rachunkowo
-księgowym, kancelarią prawnym, serwisowi sprzętu informatycznego oraz programów komputerowych w których dane te są gromadzone  oraz podmiotom uprawionym do dostępu do danych osobowych na podstawie bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.

Państwa dane osobowe przechowywane będą przez okres:  świadczenia usług medycznych, a po jej wykonaniu, do czasu przedawnienia
ewentualnych roszczeń lub zatarcia skazania.

  • w każdym razie do czasu realizacji innych obowiązków i praw nałożonych na Administratora, w tym zawarte w dokumentacji
    medycznej przechowywane będą zgodnie z wymogami w zakresie przechowywania dokumentów medycznych – Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417 z późn. zm.) oraz przepisów podatkowych
    i rachunkowych;
  • jeżeli dane będą przetwarzane na podstawie Państwa zgody będą przetwarzane do momentu cofnięcia Państwa zgody udzielonej bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Jeżeli powstanie potrzeba dochodzenia, obrony przed roszczeniami okres przetwarzania danych przedłuży się o czas toczącego się
postępowania wyjaśniającego, sądowego lub egzekucyjnego.

Posiadają Państwo prawo do: dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania,
przenoszenia danych osobowych, wniesienia sprzeciwu, cofnięcia zgody w dowolnym momencie jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie wyrażonej przez Państwa zgody – bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem bądź upływu czasu na jaki została wyrażona. W celu skorzystania ze wskazanych uprawnień należy skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych na podany wyżej punkt kontaktowy.

Posiadają Państwo prawo do: dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania,
przenoszenia danych osobowych, wniesienia sprzeciwu, cofnięcia zgody w dowolnym momencie jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie wyrażonej przez Państwa zgody – bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem bądź upływu czasu na jaki została wyrażona. W celu skorzystania ze wskazanych uprawnień należy skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych na podany wyżej punkt kontaktowy.  

Państwa dane osobowe nie są przekazywane do odbiorców z państw trzecich, to jest państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub organizacji międzynarodowych.

Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznają, iż przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO.
Państwa dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.

 

PRAWA PACJENTA

 

Każdy ma prawo do ochrony zdrowia i do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonych w ustawie zdrowotnej.

Pacjent zgłaszający się do zakładu opieki zdrowotnej ma prawo do natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności.

Zakład opieki zdrowotnej

W zakładzie opieki zdrowotnej pacjent ma prawo do:

  • świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń;
  • udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione do ich udzielania, w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym;
  • informacji o swoim stanie zdrowia;
  • wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu odpowiedniej informacji;
  • intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych
  • udostępniania mu dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniana;
  •  zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby;
  • dostępu do informacji o prawach pacjenta.

Zakłady opieki zdrowotnej udzielające świadczeń przez cała dobę

W zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych np. w szpitalu, sanatorium, zakładzie leczniczo-opiekuńczym, pacjent przyjęty do tego zakładu ma prawo do:

  • zapewnienia mu środków farmaceutycznych i materiałów medycznych oraz pomieszczenia i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia;
  • opieki duszpasterskiej oraz dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez siebie, kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz;
  • wypisania z zakładu opieki zdrowotnej na własne żądanie i uzyskania od lekarza informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w tym zakładzie.

Pogotowie ratunkowe

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia.

Opieka lekarska

Pacjent ma prawo do:

  • udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez lekarza, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi lekarzowi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością;
  • uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w sytuacji zagrożenia utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłoki;
  • uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu;
  • decydowania o osobach, którym lekarz może udzielać informacji o stanie zdrowia pacjenta;
  • wyrażenia zgody lub odmowy na przeprowadzenie badania lub zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko;
  • poszanowania przez lekarza intymności i godności osobistej pacjenta;
  • decydowania o uczestniczeniu przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osób innych niż niezbędny personel medyczny;
  • wnioskowania do lekarza o zasięgnięcie przez niego opinii właściwego lekarza specjalisty lub zorganizowania konsylium lekarskiego;
  • wiedzy o zamiarze lekarza o odstąpieniu od leczenia pacjenta i wskazania mu realnych możliwości leczenia się u innego lekarza;
  • decydowania o podaniu przez lekarza do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta.

Eksperyment medyczny

Pacjent, który ma być poddany eksperymentowi medycznemu ma prawo do:

  • decydowania o udziale w eksperymencie medycznym;
  • wiedzy o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz o możliwościach cofnięcia zgody i odstąpienia od udziału w eksperymencie w każdym jego stadium.

Pobieranie i przeszczepianie komórek, tkanek i narządów

Pacjent ma prawo do:

  • wyrażenia i cofnięcia w każdym czasie sprzeciwu na pobranie po jego śmierci komórek, tkanek i narządów;
  • dobrowolnego wyrażenia przed lekarzem zgody na pobranie od niego za życia komórek, tkanek lub narządów w celu ich przeszczepienia określonemu biorcy, jeżeli ma pełną zdolność do czynności prawnych;
  • ochrony danych osobowych dotyczących dawcy/biorcy przeszczepu i objęcia ich tajemnicą;
  • pacjent mający być biorcą ma prawo do umieszczenia go na liście osób oczekujących na przeszczepienie komórek, tkanek i narządów i być wybrany jako biorca w oparciu o kryteria medyczne.

Podstawy prawne

  • Konstytucja z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.);
  • Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r.
    (Dz.U . z 2009r. Nr 52 poz.417 z późn. zm.);
  • Ustawa. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 r. (Dz .U. 2004 nr 210 poz. 2135)

oraz ustawy: o ochronie zdrowia psychicznego, pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów, o zawodach lekarza i lekarza dentysty, o zawodach pielęgniarki i położnej.

Każdy ma prawo do ochrony zdrowia i do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonych w ustawie zdrowotnej.

Pacjent zgłaszający się do zakładu opieki zdrowotnej ma prawo do natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności.

Zakład opieki zdrowotnej

W zakładzie opieki zdrowotnej pacjent ma prawo do:

  • świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń;
  • udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione do ich udzielania, w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym;
  • informacji o swoim stanie zdrowia;
  • wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu odpowiedniej informacji;
  • intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych
  • udostępniania mu dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniana;
  •  zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby;
  • dostępu do informacji o prawach pacjenta.

Zakłady opieki zdrowotnej udzielające świadczeń przez cała dobę

W zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych np. w szpitalu, sanatorium, zakładzie leczniczo-opiekuńczym, pacjent przyjęty do tego zakładu ma prawo do:

  • zapewnienia mu środków farmaceutycznych i materiałów medycznych oraz pomieszczenia i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia;
  • opieki duszpasterskiej oraz dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez siebie, kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz;
  • wypisania z zakładu opieki zdrowotnej na własne żądanie i uzyskania od lekarza informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w tym zakładzie.

Pogotowie ratunkowe

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia.

Opieka lekarska

Pacjent ma prawo do:

  • udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez lekarza, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi lekarzowi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością;
  • uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w sytuacji zagrożenia utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłoki;
  • uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu;
  • decydowania o osobach, którym lekarz może udzielać informacji o stanie zdrowia pacjenta;
  • wyrażenia zgody lub odmowy na przeprowadzenie badania lub zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko;
  • poszanowania przez lekarza intymności i godności osobistej pacjenta;
  • decydowania o uczestniczeniu przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osób innych niż niezbędny personel medyczny;
  • wnioskowania do lekarza o zasięgnięcie przez niego opinii właściwego lekarza specjalisty lub zorganizowania konsylium lekarskiego;
  • wiedzy o zamiarze lekarza o odstąpieniu od leczenia pacjenta i wskazania mu realnych możliwości leczenia się u innego lekarza;
  • decydowania o podaniu przez lekarza do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta.

Eksperyment medyczny

Pacjent, który ma być poddany eksperymentowi medycznemu ma prawo do:

  • decydowania o udziale w eksperymencie medycznym;
  • wiedzy o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz o możliwościach cofnięcia zgody i odstąpienia od udziału w eksperymencie w każdym jego stadium.

Pobieranie i przeszczepianie komórek, tkanek i narządów

Pacjent ma prawo do:

  • wyrażenia i cofnięcia w każdym czasie sprzeciwu na pobranie po jego śmierci komórek, tkanek i narządów;
  • dobrowolnego wyrażenia przed lekarzem zgody na pobranie od niego za życia komórek, tkanek lub narządów w celu ich przeszczepienia określonemu biorcy, jeżeli ma pełną zdolność do czynności prawnych;
  • ochrony danych osobowych dotyczących dawcy/biorcy przeszczepu i objęcia ich tajemnicą;
  • pacjent mający być biorcą ma prawo do umieszczenia go na liście osób oczekujących na przeszczepienie komórek, tkanek i narządów i być wybrany jako biorca w oparciu o kryteria medyczne.

Podstawy prawne

  • Konstytucja z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.);
  • Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r.
    (Dz.U . z 2009r. Nr 52 poz.417 z późn. zm.);
  • Ustawa. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 r. (Dz .U. 2004 nr 210 poz. 2135)

oraz ustawy: o ochronie zdrowia psychicznego, pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów, o zawodach lekarza i lekarza dentysty, o zawodach pielęgniarki i położnej.